Hukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya Ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga PeRnIaGaaN Forex. Bagaimana pula jika saya mélakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa envoyez-moi un yuans et un disjointe broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belien matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, etun perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: - 1- Melabur wang ringgit etun ke dalam satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2- Mélantik satu plate-forme pour les hommes et les femmes. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plate-forme que mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap de negara de lainnya pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 jam Secara melibatkan yang Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk képada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - un - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sur place. Ia datang banyak hadis antara etang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, Thamar dengan Thamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara terus (pada satu masa) de Jenis dan sekiranya de berlainan, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Mouslim, n ° 4039 ne Hadith, 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, pas 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (billets de banque) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai moyen d'échange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga ini kerana kebanyakan Conditions Coûts FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avant (nilai masa hadapan) yang de dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options de l'instrument lain-lain yang tidak halal di sisi Shariah. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX Jenis SPOT dan bukannya Jenis lsquoForward jika adapun Jenis avant ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilatérale Promise dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis La shariah mereka a été repérée par le meleaukkan et a été retirée du tampon de bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIEN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi inédit melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panneau Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Comptabilité et audit Organisation pour les institutions islamiques (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abou Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh, Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de nègre matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judai adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan plate-forme syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak et un ditipu oleh plate-forme syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plate-forme ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi et un adalah syubhat dari awal lagi kéran terdapat unsur gharar. B - Plate-forme de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan et un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan dan, kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama-sama cubain mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara anneau de melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara commerce de forex internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai modal minimum. Sebagai contoh USD 1, USD 100 par le biais de lain-lain, en passant par le forex trading masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plate-forme de trading forex en akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plate-forme syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, napolitain nigéria USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan button jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia bailey keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi MESTILAH Seluruh memasukkan RM de Pihak Syarikat FOREX 400 uit sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN Atau DIMASUKKAN SEBAHAGIAN Sahaja, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isû Shariah. Jika ini tidak berlaku, la maka ia lulus dari sudut La charia, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi thaï menyebut garis panduan et yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (musulman de Riwayat, no 1586, 31209) Manakala pembélien secara hutang dari salah satu antara dua pihak adala haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah a vu melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Boukhari, no 2070, 2762) Imam An-Nawawi (en) Im Im u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u u Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau note elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih musulman) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan de dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan levier yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar et un adalah USD 100. Maka et dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 bièretil modal et un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 aûu jika memilih 1: 100, bièreti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang et un akan di pasarkan di pasaran. L'utilisation de divers instruments financiers ou de capitaux empruntés, tels que la marge, pour augmenter le potentiel de rendement d'un investissement. Le levier peut être créé à travers des options, des contrats à terme, des marges et d'autres instruments financiers. Par exemple, disons que vous avez 1000 à investir. Ce montant pourrait être investi dans 10 actions de Microsoft, mais pour augmenter l'effet de levier, vous pourriez investir les 1 000 dans cinq contrats d'options. Vous contrôlerez alors 500 actions au lieu de seulement 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana i dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar et un hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, pas 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, le sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan levier 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi menguangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan appel de marge, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya Masala Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIEN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi dalam islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam islam, matawang adalah moyen d'échange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, hari ini (monnaie fiduciaire) wang tidak mempunyai nilai tersendiri (Seperti Logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran yang mondiale ditentukan demande oleh et la fourniture di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi membre anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan islam souveraine istanbul Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Trading De Monnaie Par Mufti Muhammad Taqi Usmani Q: Est Forex J'ai joint un document détaillant les aspects de l'entreprise. A.) J'ai parcouru les papiers que vous avez envoyés. Je suis d'avis que ces transactions ne sont pas conformes à la charia. La condition même que vous ne pouvez pas prendre livraison de la monnaie achetée, il est inadmissible. Morever, il y a d'autres éléments à ma connaissance qui rend ce commerce illicite de la charia, comme les ventes à terme, les ventes à découvert, etc. Ceci est en outre le fait que les monnaies sont à l'origine d'un moyen d'échange et ne devraient être échangés contre des Usage personnel dans différents pays. En faire une marchandise échangeable uniquement pour gagner un profit est également contre la philosophie de base de l'économie islamique. Je ne vous conseille donc pas de vous livrer à ce commerce. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah et un méninge de siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar i boleh difahami orang awam. Jika est un chien qui a une tête de chagrin, un chiot, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chiot, Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian Sendiri di ketika ini. Sekian Ajouter cette page à vos favoris Social Bookmarking sites More. Majlis Fatwa Kebangsaan: Hukum Pelaburan Forex Suzardi Maulan 16 février 2012 Pelaburan forex yang dessinateur de plate-forme en ligne internet adalah haram. Keputusan ini telah pun originat muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh Individu Secara lani (individuel forex spot) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur Seperti riba melalui pengenaan intérêt rollover, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui levier, qabd yang tidak Jelas Ketika Transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut: Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaisie Malaisie Kali Ke-98 yang bersidang pada 13-15 février 2012 Voir la fiche produit Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Individual Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik . Muzakarah Telah membuat keputusan Seperti berikut: Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam (ISRA) serta meneliti Keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh Individu Secara Lani (spot forex individuel) melalui platfom elektronik adalah melibatkan item ribawi (iatu mata wang) dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum baie al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli dan syarat-syarat khusus bagi baie al-Sarf Seperti berikut: Conditions Coûts-Conditions Coûts umum jual beli: pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan Kontrak (Ahliyyah al-Taaqud) Harga belian hendaklah diketahui dengan Jelas oleh kedua-dua pihak yang berakad Item belian hendaklah Suatu yang wujūd dan dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual Serta boleh diserahkan kepada pembeli Sigha akad hendaklah menunjukkan keredhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan dan sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan dan menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Conditions Coûts-Conditions Coûts Khusus Bay al-Sarf: Berlaku taqabbudh (penyerahan) antara kedua-dua article yang terlibat dalam plateforme forex sebelum kedua-dua pihak yang menjalankan transaksi berpisah daripada majlis akad Jual beli matawang hendaklah dijalankan Secara lani dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan Akad jual beli al-sarf mesti bebes daripada khiyar al-Syart. Selain memenuhi syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa operasi perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-Salaf wa al-Bay (pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli), unsur perjudian, gharar Yang berlebihan et dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan Kajian terperinci yang Telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh Individu Secara lani (forex spot individuel) melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur Seperti riba melalui pengenaan intérêt rollover, pensyaratan jual beli dalam pemberian Hutang melalui effet de levier, Qabd yang tidak jelas ketika transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan dan spekulasi yang melibatkan perjudian. Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malaisie. Sehubungan itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing (forex) oleh individu secara lani (forex spot individuel) melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehendak syarak dan juga tidak sah dari sisi undang-undang negara . Selaras dengan itu, umat Islam adalah dilarang daripada mélibatkan diri dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter de pengurup wang berlesen dan urus niaga pertukaran mata wang asing yang dikendalikan oleh institusi-institusi kewangan yang dilesenkan di bawah undang undang Malaisie. Laporan akhbar mengenai Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan: KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskanumat Islam haram menguananan système perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa unat islam diharamkan daripada menguanan system perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengea perniagaan pertukaran asing, ole itu umat islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melanui pengurup wang atau dari banque ke banque dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium (SSPM) yang dikendalikan Banque Simpanan Nasional (BSN). Katanya keputusan itu dessiné selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya mélalui taklimat yang disampaikan oleh pihak panneau syariah Banque Negara pada muzakarah itu. BERNAMA
No comments:
Post a Comment